Tanken bak publiseringsfellesskapet er veldig enkel. Alle mennesker er unike, og derfor har alle egne historier som bare de kan fortelle. Det er grunnfilosofien til Masiver, som vil finne og løfte frem disse historiene, og gi dem oppmerksomheten de fortjener.

Det var fullt hus på utestedet Karusell da vi lanserte publiseringsfellesskapet masiver.com. Et utvalg av skribentene fremførte sine personlige greier til stor glede for de oppmøtte, etterfulgt av fest med pils og bakt potet til ære for det nye fellesskapet. Det som skiller Masiver fra andre publiseringsplattformer, sosiale medier og blogger er at alle kan få redaksjonell hjelp til utformingen av sitt bidrag. Det kan være i form av hjelp med tekst, video, lyd og bilde, eller for å finne rett vinkling på historiene. For å bidra trenger du bare ha en tanke om hva det er du ønsker å fortelle, så finner man sammen med redaksjonen ut hvordan saken blir best mulig.

 

– Vi ønsker å være et sted for alle. For profesjonelle, amatører, visjonære, late. Perspektivet er det viktige, det skal være personlige greier. Det er den enkeltes historie som skal skinne. Derfor gjør vi alt vi kan for at det skal bli så bra som overhode mulig, sier Simon Ström, tekstforfatter i Superblaise.

– Store deler av jobben vi gjør gjennom byrået og UT: studentbyrå handler om innsikt. I dette tilfelle om millenials, en målgruppe som er vanskelig å forstå.De siste månedene har vi jobbet med å utvikle ideen med Masiver, spisse konseptet og produsere selve plattformen. Gjennom å jobbe med flere hundre studenter har vi avdekket tydelige behov. De vil fortelle sine egne historier, og trenger en uavhengig plattform hvor disse kan formidles. I mengden av meningsløst innhold, vil denne typen formidling etterspørres i større og større grad, nettopp fordi det bygger personlige relasjoner. Derfor har vi skapt Masiver. Vi er overbeviste om at de som tørr å bygge felleskap hvor medlemmene får mulighet til å være personlige og subjektive kommer til å vinne kampen om tiden til brukerne, forklarer Joachim Levin, byråleder og kreativ leder i Superblaise.

 

– Vi ønsker i hovedsak at det skal være lavterskel slik at flere tørr å bidra. Derfor er det viktig med få regler og stort spillerom. Eneste kriteriet er at det må være personlig. Du trenger ikke være dritflink til å skrive, filme, prate eller noe av det tekniske, det er tankene dine som er greia, sier prosjektleder Ida Notvik.

 

Og de personlige tankene fikk fritt spillerom på Karusell. Paleontologen Christina Pokriefke Ekeheien leste sin tekst om tinderdating i evolusjonsperspektiv sammen med en Tinderdate hun møtte for første gang. Bandet Beard Valley sang og fortalte om sin Øst-europeiske bomturné, og det ble laget salsa av Masivers egen technokokk Henrik Weido.

– I tillegg hadde vi lagt ut 300 postkort i lokalet hvor folk kunne skrive sine ideer til bidrag og gi dem til oss, forteller tekstforfatter i Superblaise Eirik Mossefinn, som også har jobbet med prosjektet.

 

– Vi fikk tilbake en haug med gode ideer, det er veldig hyggelig at så mange har lyst til å bli med. I tillegg var det flere som kom bort til oss og sa at de ville ha flere Masiver-arrangementer i fremtiden, så det er noe vi skal få til, fortsetter han.

 

Frem til neste arrangement oppfordrer vi i redaksjonen alle som har personlige greier de vil dele med andre til å ta kontakt med redaksjonen i Masiver ved å sende mail til hello@masiver.com, eller besøke nettsidene våre www.masiver.com. Og for alle som bare vil kose seg med personlige greier ligger det flere saker ute på nettsiden allerede. Masiver har tatt første spark på ballen i kampen om brukerne.

 

www.masiver.com
www.facebook.com/masiverfeed