Christian Radichs historie startet lenge før skuta ble bygget i 1937. I 1878 var Norge verdens tredje største sjøfartsnasjon og behovet for opplæring av sjøfolk var stort. Fem gode borgere av Christiania opprettet en «Commité for Indkjøb av Skib for Gutter bestemt til Sømænd». En av dem var mannen Christian Radich, og han var lidenskapelig opptatt av å gi ungdom opplæring og testamenterte derfor kr. 90.000,- til bygging av en seilskute. Han satte som eneste betingelse at den skulle bære hans navn – og slik ble det.

Superblaise har gjennom en strategisk prosess utviklet den nye merkevaren for seilskuten Christian Radich, som nå har som hovedmålsetning å videreføre Norges maritime kulturarv ved å gjøre havet spennende og tilgjengelig for nye generasjoner.

 

Den tidligere logoen var svært detaljrik og var ikke optimalisert for digitale- eller mindre trykkflater. Oppgaven var å hjelpe Christian Radich inn i det nye århundre med en klar og tydelig logo som fungerer godt i små og store versjoner uansett flate – samtidig som vi ivaretok den ærverdige historien til Christian Radich.

 

I den visuelle profilen bruker vi farger fra skipet, som treverk og messing, mens typografien bygger opp under formene fra logoen med detaljer man kan finne igjen i symbolet. Slik som på sjøen, er luft et vesentlig element i profilen. Dersom du ønsker å dykke dypere inn i hvordan Christian Radichs nye profil ble til, har vi publisert en egen ‘behind the scenes’-side som dokumenterer logoprosessen her.