Norge er et lite land, og det er stor rift om de beste digitale hodene. Da konsulentfirmaet Deloitte ga oss oppdraget med å lansere deres nye kreative byrå, og samtidig rekruttere 30 digitale smartinger, skjønte vi at vi måtte gjøre noe ekstra. Vi bygget en ballkanon, selvfølgelig.

For å kaste ball med de beste i bransjen og få folk til å snakke om Deloitte Digital, bygget vi en fysisk fungerende kanon og plasserte den på taket til Deloitte i Barcode. Hvem som helst kunne deretter gå inn på deloittedigital.no/matchball og skyte matchballer til digitale damer og kodekompiser. Kanonen erstatter konvensjonelle tips-en-venn-løsninger og kombinerer en digital løsning med det herlig fysiske i å få en ball i posten.

Allerede før kampanjen ble igangsatt går kanonen varm og skyter ut baller mot tilfeldige mennesker i Barcode-området. Dette ble fanget på film og spredt på sosiale medier. Filmen ble sett over 36.000 ganger på noen få dager.

Bare noen uker etter kampanjestart har kampanjen nådd ut til over 100.000 mennesker, hvorav 14.000 har gått inn og sett på de ulike stillingene. Deloitte Digital har kommet i kontakt med tusenvis av aktuelle kandidater, hvilket har resultert i at 20 av 30 stillinger er besatt bare fire uker etter kampanjestart.

 

Som en morsom og helt sann funfact, kan vi legge til at kanonen også har blitt benyttet til å lande en date. Det å være en god match gjelder åpenbart ikke bare for arbeidsgiver og arbeidstaker.