I en tid hvor ny teknologi flytter tjenester nærmere brukerne, og hvor nye generasjoner forventer skreddersydde kundeforhold, har bankgiganten Nordea en stor posisjon å forsvare. Derfor var det spennende å få være med på laget da den trygge og tradisjonelle banken sjokkerte alle med å lansere fakturabetaling i Facebook Messenger som første bank i Norden.

 

RegningsChat var resultatet av en omfattende innsiktsprosess hvor unge mennesker ble spurt om hvordan de ønsker å forholde seg til personlig økonomi. Svaret var tydelig: vi ønsker å betale regninger der vi er, og akkurat nå er det chatten på Face. I samarbeid med Nets ble en sikker og smidig chatbot-løsning utviklet, og Superblaise fikk i oppgave å lansere produktet.

 

For å adressere de to største utfordringene; teknologiskepsis blant Nordeas eldre kunder og litt for store forventninger til chatbotens sosiale ferdigheter blant de yngre, ble det laget to filmer.

 

Den første tar utgangspunkt i foreldres helt egne måte å bruke mobiltelefoner på, og de frustrerende og samtidig litt koselige møtene mellom barn og foreldre som ny teknologi inviterer til.

 

Den andre viser at selv om RegningsChat-boten lærer hele tiden, og er veldig god på å betale regninger, så vil du nok fremstå som litt rar hvis du begynner å snakke til dine venner som den snakker til deg.

 

Begge filmene er laget i samarbeid med regissør Lars Tovik.