Den 1.oktober 2015 kom endelig humorkanalen Comedy Central til norske skjermer og Superblaise fikk oppdraget med å skape oppmerksomhet rundt dette. Briefen var “to make some noise” – og det gjorde vi!

Comedy Central er eid av selskapet ViaCom og er en av verdens største humorkanaler. Den amerikanske kanalen er kanskje mest kjent for å huse serien South Park, i tillegg til programmer som Roast, The Daily Show, Inside Amy Schumer og mange flere. Superblaise vant pitchen om å lage en kampanje som ble husket og lagt merke til i anledning Comedy Central i Norge.

 

Vi valgte å bruke den Comedy Central-serien som vi tror ligger nordmenns hjerte nærmest, nemlig South Park. Den kontroversielle serien oppleves som frigjørende i et til tider innesluttet og politisk korrekt Norge, derfor bestemte vi oss for å teste hvor langt toleransen strekker til i virkeligheten. For hva skjer når man tar en av de mest omstridte episodene fra South Park og spiller den ut med skjult kamera? Vi oversatte scenen, hyret norske Markus (12) til å spille Cartman og rigget oss til med skjulte kameraer på Expert Klingenberg.

Lanseringen var en stor suksess og videoen hadde over 100.000 visninger i løpet av det det første døgnet. Filmen har i skrivende stund blitt sett over 330.000 ganger, generert over 7.800 likes og over 6.000 delinger. Kun ved organisk spredning på Facebook og Youtube, har filmen nådd ut til over 850.000 personer.

Kampanjen oppnådde også redaksjonell omtale på nøkkelmedier som 730.no og nrj.no, i tillegg til at humorpersonligheter som Anders Nilsen, Zahid Ali og Abu Hussein delte videoen på Instagram og Twitter. Romerikes Blad gjorde en også en større sak på lokalhelt og vår stjerne Markus. VG turte ikke å omtale saken i det hele tatt.

 

En liten casefilm av prosjektet, kan du se her:

I etterkant av kampanjen har Comedy Central i Nederland kjøpt ideen for å lage sin egen versjon av kampanjen.